Tuesday, October 13, 2009

Rasa Cukup

Ini lah antara suatu rasa yang amat payah untuk dicapai oleh manusia. Hanya mereka yang punya tahap keimanan yang tinggi sahaja mungkin dapat mencapainya.


Rasa cukup atau mencukupi adalah suatu rasa dimana sesaorang berasa memadai dengan apa yang ia ada atau miliki. Ianya berkiat rapat dengan harta atau wang ringgit yang dipunyai. Kebiasaannya kita manusia senantiasa merasa tidak mencukupi dan senatiasa hendak lagi. Apatah lagi dengan didikan dan ilmu ekonomi yang diajar kepada kita tentang mencari harta tanpa henti atau keuntungan tanpa had. Rasa tidak puas walau harta sudah melimpah ruah itulah menjadi prinsip hidup kebanyakan manusia.


Sedangkan Islam mengajar kita akan bertentangan. Islam mengajar kita agar senantiasa merasa cukup dan berserah kepada Allah swt. Firman Allah swt, Surah Al Talaaq Ayat 2 dan 3 marhumnya:

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup. Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

Berserah atau bertawakkal kepada Allah swt setelah berusaha, mencari dan membuat sesuatu maka Allah swt akan meniupkan rasa cukup dalam dirinya dengan merasa memadai dengan apa yang diperolehi.

Apabila kita merasa cukup atau memadai maka akan rasa bahgia lah kita. Tidak lagi kita akan berasa susah hati, gelisah dan gundah gulanah terutama dengan hasil yang sedikit. Walau sedikit tetap kita bersyukur dan tetap mengembalikan sebahagian kepada yang memerlukan.

Wallahu a'lam.










No comments: